Do's and Don'ts van online adverteren

Geplaatst op 14-11-2016 door Loekie , leestijd: 5 minuten

Om een AdWords account te optimaliseren is het handig om te weten wat je wél en wat je beter niet kan doen. Wij geven jou graag een aantal do’s & don’ts om mee te beginnen.

Do’s

Maak genoeg productgroepen.

Wanneer jij kleding verkoopt kan het handig zijn om naast jurken en rokken ook cocktailjurkjes en galajurken in productgroepen op te splitsen. Lees hierover ook meer onder de do; adverteer specifiek. Wanneer je jouw campagne indeelt in de juiste productgroepen is het later makkelijker om jouw advertenties te bewerken en zo te optimaliseren. Op deze manier ontstaat er een duidelijke structuur in jouw campagne.

Adverteer specifiek.

Het is belangrijk dat de zoekwoorden die je toevoegt in een advertentie specifiek zijn. Het woord ‘jurken’ is namelijk zo breed dat de kans klein is dat jij daar op gevonden wordt. Specifieke woorden of zinsdelen als “Paillettenjurk rood” zijn makkelijker om gevonden te worden. Wanneer iemand een rode paillettenjurk online wilt kopen zal hij of zij ook op hier ook op zoeken.

Maak gebruik van locaties.

Zorg er voor dat jij jouw advertentielocatie goed ingesteld hebt. Dit betekent dat op deze locaties jouw advertenties zichtbaar zijn voor de zoekmachinegebruikers. Wanneer jij een fysieke kledingwinkel in Nijmegen hebt is het niet verstandig om te adverteren in Alkmaar. Het budget dat je daar aan op maakt kan beter in de regio geïnvesteerd worden om uiteindelijk meer conversies te behalen.

Don’ts

Homepage als landingspagina instellen.

Een veelgemaakte fout is het instellen van de homepage als landingspagina. Het klinkt logisch aangezien alle informatie die een klant nodig heeft te vinden is vanaf de homepage. Echter moet de landingspagina van de site precies bevatten wat er in de advertentie aangeboden wordt. Wanneer dit bijvoorbeeld de eerder genoemde ‘rode paillettenjurk’ is, moet op de landingspagina ook deze jurk te vinden zijn. Wanneer dit niet zo is zal de bouncerate veel hoger zijn omdat de bezoeker niet meteen kan vinden wat hij of zij nodig heeft. Zorg er voor dat bij elke advertentie een juiste landingspagina wordt geselecteerd.

Geen koppeling maken met Google Analytics.

Deze don’t kun je beter zien als een aanbeveling. Wanneer je een Aditor account aanmaakt kun je uit drie pakketten kiezen. Wij raden aan om minimaal het tweede pakket te kiezen omdat je met dit pakker een maandelijkse reportage ontvangt waarin cijfers meetbaar worden. Meten is weten. Hierin verteld de rapportage jou bijvoorbeeld welke advertenties het goed doen en welke minder. Klik hier voor het overzicht van de pakketten.

Geen optimalisatie.

Geen of te weinig optimalisaties resulteert in slechtere advertenties. Wij adviseren om regelmatig de zoekwoorden van jouw campagne te optimaliseren. Ook kun je een campagne goed optimaliseren door te testen. Dit testen kan bijvoorbeeld door middel van het veranderen van verschillende landingspagina’s of teksten van advertenties. Na een bepaalde tijd kunnen de gemeten gegevens geanalyseerd worden waarna je conclusies kan trekken over bepaalde cijfers. De ene test zal resultaat opleveren, de ander juist negatief uitpakken.