Het belang van de landingspagina

Geplaatst op 19-05-2017 door Manon , leestijd: 3 minuten

Wanneer jij aan de slag gaat met het schrijven van advertenties, is het enorm belangrijk om goed over de landingspagina na te denken. Wanneer je Aditor al ingevuld hebt, heb je waarschijnlijk ook gezien dat er bij elke advertentie een landingspagina gekozen moet worden. Dit is de pagina waar jouw potentiele klant terecht komt wanneer hij/zij op de advertentie klikt. Het is van belang dat dit een goed werkende, overzichtelijke en uitnodigende pagina is. De landingspagina moet de bezoeker overtuigen van het maken van een conversie. Maar hoe doe je dat? Lees in het onderstaande artikel een aantal handige tips voor het optimaliseren van jouw landingspagina!

Tijd voor actie

Ten eerste is het fenomeen ‘Call to Action’ enorm belangrijk. Een Call to Action wordt gebruikt om de bezoeker tot actie over te laten gaan. Als voorbeeld: Een horecazaak adverteert met een lunch. De zaak wilt namelijk meer bezoekers die specifiek voor een lunch komen. De landingspagina zal waarschijnlijk een lunchkaart/lunchpagina zijn. Een goede Call to Action zou de reserveerknop kunnen zijn. Door middel van de reserveerknop in beeld te brengen kan de bezoeker er niet omheen waardoor de stap naar een conversie dichterbij dan ooit is. De Call to Action moet altijd zichtbaar zijn, zowel op mobiel als desktop etc.

Relevantie is key

Stel, de horecazaak uit het voorbeeld van hierboven adverteert weer voor een lunch, dan is het niet logisch om de bezoeker naar de drankenkaart te begeleiden. De landingspagina moet relevante informatie bevatten voor de bezoeker. Bezoekers zijn opzoek naar een lunch, niet naar de speciaalbiertjes.

Door een relevante landingspagina aan jouw productgroep te koppelen voorkom je dat de bezoeker jouw pagina verlaat en bijvoorbeeld op de advertentie van de concurrentie klikt. Deze tip klinkt misschien heel logisch maar, wordt lang niet door iedere adverteerder doorgevoerd. Een veel gemaakte fout is de homepage standaard als landingspagina zien.

De kwaliteitsscore

De landingspagina van een advertentie telt ook mee in de kwaliteitsscore van Google. De score wordt namelijk bepaald door drie onderwerpen: de advertentie, de zoekwoorden en de bestemmingspagina. Kort gezegd kunnen advertenties met een hoge kwaliteitsscore leiden tot lagere kosten en een hogere advertentiepositie. Het is dus belangrijk dat de landingspagina’s van de advertenties relevant zijn. Meer over de kwaliteitsscore kun je hier vinden.

Conclusie, zorg dat jij jouw potentiele klant ook naar een pagina leidt die relevant is. Spoor ze aan tot actie en laat ze zien waar ze naar op zoek zijn.