Hoe selecteer je slim jouw zoekwoorden?

Geplaatst op 13-06-2017 door Manon , leestijd: 3 minuten

Zoekwoorden.. In de tweede stap van het Aditor proces moet je ze al gaan kiezen. Aditor geeft automatisch een selectie zoekwoorden weer. Aan jou de taak om hier een specifieke selectie uit te kiezen. Hoe begin je hier nu aan?

In het kort een introductie met het begrip ‘zoekwoord’: Een zoekwoord is een woord of woordcombinatie waar de potentiele bezoeker op zoekt in de zoekmachine. Als voorbeeld: Ik ben opzoek naar een boeket dat ik online kan kopen en verstuurd kan worden. Ik google dan op: Boeket versturen online. In dit voorbeeld is ‘Boeket versturen online’ het zoekwoord.

Maar hoe kies je uit die hele selectie zoekwoorden van Aditor nu de juiste? Of voor de diehards: hoe voeg ik nog specifiekere zoekwoorden toe die zelfs Aditor niet genereerd? Hieronder hebben we een aantal tips, speciaal voor jou, opgesomd.

Pas op voor de concurrentie

Online advertenties schrijven is vooral logisch nadenken. Hier zijn veel tips dan ook op gebaseerd. Zo ook de eerste: let op de concurrentie!

Het is vanzelfsprekend dat jij niet de enige bent die online adverteert, ook niet in jouw branche. Op sommige zoekwoorden zit dan ook een hele hoge concurrentie. De bedrijven uit jouw branche die ook online adverteren hebben al zoekwoorden moeten kiezen. Hoe vaak een zoekwoord gekozen wordt heeft invloed op de concurrentiefactor van een zoekwoord. Hoe hoger de concurrentiefactor is des te lastiger het is om de advertentieplek in Google te kunnen veroveren. Dit wordt een technisch en ingewikkeld verhaal. Probeer een ding te onthouden: Probeer de concurrent te slim af te zijn!

Kies voor zoekwoorden waarvan jij denkt dat de concurrent deze vergeten is of dat er niet veel op geadverteerd wordt. Dit moet natuurlijk niet onder de relevantie van het zoekwoord gaan lijden. Je kunt het kiezen van zoekwoorden met hoge concurrentie nooit helemaal voorkomen maar, probeer slimme zoekwoorden te kiezen!

Gecombineerde zoekwoorden

Opzoek naar een boeket om online te versturen? Waarschijnlijk heb je ook een voorkeur voor een boeket. Bijvoorbeeld, een boeket met enkel rozen, of een Moederdag boeket. Zorg dat jij jouw zoekwoorden specifiek kiest. Hiermee tref je ook een concrete doelgroep. Hiermee wordt het combineren van zoekwoorden bedoeld. Nog een voorbeeld is ‘De kledingwebshop’. Jij verkoopt jurken en wilt hier op adverteren. Kies dan zoekwoorden als: rode jurk, galajurk, korte jurk etc.

Zorg er wel voor dat de potentiele klant die jouw website gaat bezoeken wel op een juiste landingspagina terecht komt. Wanneer er in jouw advertentietekst ‘rode jurk’ vermeld staat, zorg dan ook dat de rode jurk op de landingspagina te vinden is. De klant heeft niet op de advertentie geklikt om enkel blauwe jurken te vinden. Voor meer over de landingspagina: lees dit artikel eens.

Luister naar de klant

Als webshop wil jij graag jouw ‘Powerplus POW6104 ‘ verkopen. Mooie vakterm natuurlijk, echter is dit voor de meeste consumenten een ‘elektrische heggenschaar’. Hiermee proberen we duidelijk te maken dat je jezelf eens goed in het zoekgedrag van de consument moet verdiepen. Misschien zijn de zoektermen die jij als ‘expert’ bedenkt wel te gespecialiseerd.

Probeer zoekwoorden te kiezen die de consument ook lekker in de mond liggen. Waarschijnlijk weet jij als ondernemer wel waar jouw doelgroep naar opzoek is. Waar zou jouw klant naar zoeken? Misschien heeft de ‘Powerplus POW6104’ wel als kenmerk dat hij altijd geel is. Misschien is het dan slim om hier op in te spelen!

Zoekresultaten spieken bij Google

Als laatste tip geven we jou graag een trucje mee. Wanneer Aditor niet de gewenste zoekwoorden genereerd en jij ze liever niet handmatig toevoegt is het ook nog een idee om Google zelf met opties te laten komen. Ga naar Google en type een zoekwoord in waarvan jij denkt dat deze geschikt is.

Wanneer je helemaal naar onder scrolt op de zoekpagina zie je andere zoekopties van Google verschijnen:

Misschien haal jij hier zelf wel inspiratie uit of staat er een geschikt zoekwoord tussen! Ook bovenaan de pagina geeft Google nog enkele zoeksuggesties. Type jouw zoekwoord in de zoekbalk en zet er een spatie achter. Tada! Nog meer inspiratie!

Gezond verstand

Het aller belangrijkste is dat je met het kiezen van zoekwoorden gezond verstand gebruikt. Verdiep je in jouw eigen klanten en doelgroep. Denk na over andere adverteerders, zoek hoe zij het doen en pak het slim aan. Aditor zorgt er voor dat jij uit een grote selectie zoekwoorden kan kiezen. Wil jij jezelf overtreffen en jouw advertenties naar een hoger level tillen? Probeer deze tips dan eens toe te passen in de praktijk!

 

Succes!