Juiste tone of voice voor jouw advertenties

Geplaatst op 24-05-2017 door Manon , leestijd: 5 minuten

Een tone of voice. Het is een enorm belangrijk onderdeel van het advertentieschrijven. Het is de manier waarop jij overkomt als merk, organisatie of product. Het is niet alleen belangrijk dat jouw advertentietekst in de juiste tone of voice is geschreven, ook de tekst op de website en andere kanalen moet kloppen. Hoe kies je nu een juiste tone of voice? Waar moet je op letten en hoe pak je het aan? Je leest het hieronder.

Voordat je een tone of voice kiest

Voordat je jouw teksten begint te schrijven is het belangrijk om eens goed na te denken over verschillende factoren die jouw tone of voice gaan bepalen.

  • Persoonlijkheid
  • Doelgroep
  • Doelstelling

De bovenste drie factoren moeten vooraf bepaald worden. Jouw persoonlijkheid omschrijft wie jij bent als merk/organisatie etc. en hoe jij over komt. Verkoop jij snoepgoed voor jongeren? Dan wil je waarschijnlijk een jong en fris bedrijf uitstralen. Denk goed na over wie je wilt zijn. Wanneer je dit goed voor ogen hebt wordt het makkelijker om deze persoonlijkheid te vertalen in tekst.

Na het kiezen van de persoonlijkheid is het tijd om goed na te denken over de doelgroep die jij met jouw advertentie wilt aanspreken. In het voorbeeld ‘snoepgoed voor jongeren’ is de doelgroep vrij duidelijk. Een lastigere kwestie is bijvoorbeeld het adverteren als hotel. Als hotel trek je waarschijnlijk veel verschillende groepen mensen. Wie ga je aanspreken in jouw advertentie? Aan jou de keuze.

Als laatste factor is het belangrijk om een doelstelling (of meerdere) vast te stellen. Wat wil je bereiken met jouw advertentie? Zorg er voor dat het een realistische doelstelling is. We zouden immers allemaal wel 200 conversies in de week erbij willen.. Een aantal voorbeelden voor tekstdoelen zijn: Informeren, overtuigen, activeren en amuseren.

Wanneer je deze drie factoren goed bekeken hebt ontstaat er een mooi overzicht waarop je kunt voortborduren in het kiezen van een tone of voice. Een tip is dan ook om de factoren uit te schrijven.

Soorten tone of voice

Nee.. Hier gaan we niet alle soorten tone of voice soorten voor je opsommen. Het is namelijk belangrijk dat je schrijft als jezelf. Meestal past dit ook het beste bij jouw onderneming. Er zijn wel wat grote verschillen die we je graag willen meegeven. Hierbij willen we je meegeven dat niets fout is. Kies een schrijfstijl die bij je past.

Informeel/formeel

Het verschil in schrijven tussen formeel en informeel kennen we allemaal wel. Wil jij zakelijk overkomen dan schrijf je zeer waarschijnlijk in een formele stijl. Een formele schrijfstijl is niets anders dan ‘voldoen aan de regels’. Vaak wordt er dan ook gekozen om met ‘u’ te schrijven in plaats van ‘je’. ‘Je’ wordt vaker als informeel gezien. Wees hierin consistent.

Persoonlijk/zakelijk

Los van het informeel of formeel schrijven, zit er ook een groot verschil in het aanspreken van een klant. Probeer jij een persoonlijke band aan te gaan of blijf je neutraal en zakelijk tegenover de klant? Een bedrijf dat een zeer persoonlijke schrijfstijl heeft is Coolblue. Het bedrijf is al meerdere keren viral gegaan door scherpe opmerkingen naar klanten toe. Daarnaast schrijven zij met zeer veel humor. Een bedrijf dat weer een zakelijkere schrijfstijl heeft is Microsoft. Zij schrijven netjes en spreken de klant altijd met ‘u’ aan.

Hoe je het persoonlijk schrijven insteekt is natuurlijk aan de schrijver zelf. Persoonlijk schrijven kan bijvoorbeeld als heel betrokken overkomen maar, kan ook worden neergezet als jong en bijdehand. Het zakelijk schrijven daarentegen kan juist een zeer professionele indruk achterlaten. Nogmaals, kies wat bij jouw onderneming past.

Tone of voice in advertentie teksten

Ten eerste willen we jou op het hart drukken dat het zeer belangrijk is dat de tone of voice op alle kanalen van de onderneming op elkaar afgestemd worden. Natuurlijk brengt elk kanaal een bepaalde sfeer met zich mee en zal hier ook op ingespeeld moeten worden. Zorg er voor dat er een geheel blijft bestaan.

In advertentieteksten is het de kunst om in het lage aantal karakters toch jouw tone of voice te laten zien. Een tip is om te beginnen met het kiezen tussen ‘jij’ en ‘u’. De titel moet hoe dan ook krachtig zijn. Dit is namelijk het eerste wat de consument ziet. In de beschrijving van de advertentietekst worden 80 karakters beschikbaar gesteld. Het is dan ook belangrijk dat je hierin jouw tone of voice benadrukt. Schrijf jij met een knipoog? Laat dit dan ook terugkomen in jouw advertentie. Wil je zakelijk overkomen? Schrijf dan zonder poespas.

Succes!