Verschillen SEO en SEA

Geplaatst op 17-11-2016 door Loekie , leestijd: 2 minuten

In de online marketing wereld zijn de begrippen SEO en SEA niet weg te denken. In deze blogpost stellen we je voor aan de twee termen. Wat betekenen de termen precies, wat houden ze in en wat zijn de verschillen? Kies jij voor SEO, voor SEA of beide?

SEA

(Search engine advertising)

SEA is niets anders dan het betaald adverteren in zoekmachines. In verschillende zoekmachines zijn er standaard plekken gereserveerd voor SEA advertenties. De advertenties zullen verschijnen op deze gereserveerde plekken wanneer het zoekwoord, de geschreven advertentie en de uitgevoerde zoekopdracht door de gebruiker overeenkomen. Door gebruik te maken van SEA kunnen websites betalen om beter gevonden te worden op de zoekmachine. Aditor valt onder de term SEA.

SEO

(Search engine optimization)

Zoekmachine optimalisatie is het verbeteren van de website voor betere vindbaarheid van de website in zoekmachines zoals Google. Zoekmachine optimalisatie kan zelf gedaan worden maar wordt ook vaak uitbesteed aan bedrijven die hier gespecialiseerd in zijn. Het optimaliseren wordt meestal gedaan door middel van zoekwoord analyses, tekst optimalisatie etc.

Verschillen

De verschillen tussen de twee termen zijn makkelijk weer te geven door middel van een afbeelding. Wanneer je adverteert in Google, wat Aditor ook doet, kom je in het rode blok terecht. De SEA advertenties worden ook gekenmerkt door het Adv. blokje. Het SEO deel is weergegeven door middel van het blauwe blok. Financieel gezien is SEO goedkoper. SEO is gratis tenzij organisaties het uitbesteden aan experts. Daar tegenover staat SEA, wat altijd budget kost.